SOMMERFLID
SkibslaugSEJLENDE KULTURARV
Fiskerbåden “Sommerflid” ejes af Museumsorganisationen ROMU og er knyttet til Frederikssund Museum, Færgegården. Skibslauget Sommerflid er en interessegruppe der, med støtte fra museet, på fælles arbejdsdage vedligeholder båden og sørger for søsætning og vinteropbevaring.
Skibslaugets medlemmer har adgang til at sejle ture med Sommerflid og bidrager dermed til erindringen om den gamle fiskertradition på Roskilde Fjord. Fiskeri og udnyttelse af fjordens ressourcer har lige siden stenalderen betydet meget for livet omkring fjorden, og op til 1900-tallet har mange af egnens bønder suppleret deres landbrug med fiskeri. De var det, vi kan kalde fiskerbønder.
En vigtig aktivitet for skibslauget Sommerflid er desuden at arrangere og deltage i årlige træf for fjordens træbåde. Sommerflid opbevares om vinteren behørigt overdækket på land i Kignæs havn i Jægerspris, ikke langt fra den ankerplads i Vænget, hvorfra Sommerflid drog ud på talrige fisketogter.
Alle med lyst til at støtte skibslaugets arbejde opfordres til at melde sig ind i lauget.
Medlemskab kan tegnes ved henvendelse til:
Frederikssund Museum, Færgegården
+ 45 46 31 81 50
HISTORIEN OM H 1376 – SOMMERFLID
I 1915 bestilte fiskerfamilien Kalleshave i Jægerspris fiskefartøjet Sommerflid på nu nedlagte Frederikssund Skibsværft. Sommerflid var i drift frem til ca. 1965, i hvilken periode Kalleshaverne drev et af 1900-tallets største bundgarnsfiskerier i Roskilde Fjord. Efter 1965, og 35 år frem, var båden ejet af fiskere i Hundestedområdet.
Sommerflid var forsynet med sejl som det vigtigste fremdriftsmiddel samt en 8 hk glødehovedmotor fra ‘Hein og Sønner’ i Randers.
Båden var i sin tid egnens første og største fiskerfartøj med motor. Etnolog Thomas Højrup, Københavns Universitet, beskriver Sommerflid med ordene: ”et eksemplar af drivkvasernes efterfølger, de større halvdæksbåde med glødehovedmotor, beregnet til bundgarnsfiskeri på fjorden samt krogfiskeri, sildegarn og sæljagt i Kattegat.”
Sejlende Kulturarv
I 1996 købte Frederikssund Museum, Færgegården Sommerflid. Et skibslaug påtog sig at stå i spidsen for en restaurering af båden, som i 2001 blev erklæret for bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden.
Arbejdet med restaureringen blev udført på Rudkøbing Bådebyggeri i vinteren 2001-02, med støtte fra Skibsbevaringsfonden samt kommunale og private sponsorer. I 2003 lykkedes det at indsamle så mange midler, at der kunne bestilles sejl til Sommerflid. Sejlene, et gaffelstorsejl med løs fod, en fok og en flyvende klyver, blev syet i rødbrun clipperdug af sejlmager Niels Hansen, København.
Fakta om Fiskerbåden H 1376 – Sommerflid
BYGGET: 1915 på Brdr. Andersens Skibsværft i Frederikssund. Båden er klinkbygget eg på eg med dæk af fyr og udstyret med sejl og hjælpemotor.
BRUTTO: 6,35 ton
NETTO: 1,93 ton
LÆNGDE: 28 fod (8,85 m)
BREDDE: 10 fod (3,15 m)
MOTOR: 55 hk Fiat Diesel (nuværende)
SEJLFØRING: Gaffelstorsejl, fok og klyver